Memorijalni centar Srebrenica, tokom istraživanja koja radi, evidentirao je negiranje genocida u Srebrenici i govor mržnje prema Bošnjacima u emisiji „Ćirilica“ i „Dobro jutro Srbijo“ na televiziji Happy čiji je urednik Milomir Marić, zbog čega traže od Regularnog tijela za elektronske medije Srbije da zabrane objavljivanje tog sadržaja.

Kažu da institucije kontrole medija u Srbiji uopšte ne reaguju i ne prepoznaju ovaj diskurs kao nešto što je dio govora mržnje protiv Bošnjaka, muslimana, a što ohrabruje širenje međunacionalne i međuvjerske mržnje.

Da u tim emisijama ima i te kako govora mržnje i prema Crnogorcima, pokazuje i činjenica da je sredinom februara prošle godine Savjet Agencije za elektronske medije u Crnoj Gori na period od tri mjeseca zabranio emisije „Ćirilica“, „Dobro jutro, Srbijo“ i „Posle ručka“ na televiziji Happy kao i „Novo jutro“ na televiziji Pink M, jer su ocijenili da se u njima ,,promoviše mržnja, netrpeljivost i diskriminacija prema pripadnicima crnogorske nacionalnosti“.

“Savjet Agencije za elektronske medije u Crnoj Gori procijenio je da se tada radilo o pitanju od javnog interesa, čija zaštita je zahtijevala sprovođenja mjera kojima će se suzbiti sporno izražavanje kojim se podsticala mržnja, netrpeljivost i diskriminacija prema pripadnicima crnogorske nacionalnosti”, kazali su iz AEM-a za Pobjedu.

Iako se u emisijama „Ćirilica“ i „Dobro jutro Srbijo“ nije prestalo sa negativnom praksom, Savjet Agencije za elektronske medije u posljednje vrijeme nije utvrdio da postoji osnov da se ove emisije ukinu za naše gledaoce.

“Ukoliko Savjet Agencije ponovo utvrdi da postoji osnov da se, saglasno zakonu, privremeno ograniči sloboda prijema i reemitovanja AVM usluga iz drugih država, direktor Agencije će sprovesti takvu odluku”,navode iz AEM-a.

Prije lokalnih izbora u Nikšiću 12. marta, Marić je pojačao „aktivnosti“, pa se tada oglasilo i Crnogorsko vijeće Srbije, kao krovna organizacija crnogorske nacionalne zajednice, i osudila „tendenciozna pitanja koja su prezasićena govorom mržnje prema Crnoj Gori i Crnogorcima“.

Marićeve emisije bile su predmet istraživanja i Memorijalnog centra Srebrenica, u okviru istraživačkog rada na pripremi Izvještaja o negiranju genocida 2021. godine.

Ta NVO uradila je studiju slučaja na primjeru komunikacije i poruka prema javnosti iznesenih u okviru emisije ,,Ćirilica“, a cilj je, kako su naveli, prikazati negativne prakse i trendove širenja zavjera, negiranja genocida i žrtava rata 1992-1995, te govora mržnje protiv Bošnjaka, koje su dio televizijskog „mejnstrima“ u današnjoj Srbiji.

“Kontinuirana praksa, koja je više pravilo, a manje izuzetak, u narativu medija na području Republike Srbije, jeste da se žrtve genocida u Srebrenici minimiziraju i negiraju. Logori u Prijedoru, masakr na Kapiji u Tuzli, masakr na Markalama u Sarajevu, opsada Sarajeva, genocid u Srebrenici – svaki od ovih strašnih zločina u tim medijima je podložan revidiranju, nuđenju određenih alternativnih viđenja događaja. To se radi vrlo suptilno, kroz razgovore sa političkim i vojnim dužnosnicima iz tog vremena, te istoričarima, pravnicima i politikolozima koji nude ‘pseudoargumente’ za ove tvrdnje”,navode iz Centra za Pobjedu.

Ko pokreće priču

“Memorijalni centar Srebrenica privodi kraju sveobuhvatnu analizu medija za Izvještaj o negiranju genocida za 2021. godinu. Iz toga vidimo da se uporno žrtve žele prikazati kao da ‘politiziraju Srebrenicu’, a iz svega što je prisutno u medijima, vidimo da je većina razgovora o genocidu u Srebrenici upravo pošla od negatora genocida”, ističu oni.

Oni su naveli da se u emisiji „Ćirilica“ primjećuje da postoji svijest urednika Marića o razmjerama genocida u Srebrenici.

“Kroz praćenje izjava u toj emisiji, vidimo kretanje od ideje da je Srebrenica ‘planiran zločin’ od stranih sila – gdje se potpuno odriče svaki vid odgovornosti počiniteljima, preko teze da je Ljubiša Beara naredio „Srebrenicu u trenutku rastrojstva“, do onih uobičajenih o tome da su ubijani vojnici i naoružana lica. Takođe, urednik i voditelj ima tendenciju da u pitanjima izgovara teze koje su u drugim prilikama izgovorili njegovi gosti, stvarajući tako konfuziju oko toga šta je njegova pozicija po temi, a gdje on nastoji isprovocirati njihov odgovor”, kažu iz Centra.

Iz ovih razloga podnijeli su prijavu Regularnom tijelu za elektronske medije Srbije te zatražili zabranu objavljivanja programskog sadržaja emisije i jutarnjeg programa na televiziji Happy.

Pobjeda

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here